Nu de brandstofprijzen nog steeds behoorlijk hoog zijn, overweeg je wellicht ook om op een elektrische auto (EV) over te stappen om zo geld te besparen. Gezien het feit dat EV’s doorgaans duurder in aanschaf zijn dan brandstof auto’s, en dat elektriciteit ook haar eigen kosten heeft, is het dan wel goedkoper om elektrisch te rijden? Het korte antwoord daarop is ja. Maar dit hangt wel af van je rijgedrag, waar jij woont en het type voertuig dat je koopt. We gaan hier dieper op in.
De kosten van EV
Hoewel elektrische voertuigen doorgaans hogere aanschafprijzen hebben, kunnen hun eigenaren veel geld besparen op de bedrijfskosten ervan. Uit een onderzoek van het Amerikaanse ConsumerReports bleek dat EV bezitters gemiddeld 60% minder aan brandstof uitgeven in vergelijking met voertuigen met een verbrandingsmotor.
Deze berekening omvat het gemiddelde gebruik van commerciële laadpalen (11 bezoeken per 24.000 km, voor een auto met een actieradius van ongeveer 320 km). Iets wat twee tot drie keer duurder kan zijn dan het thuis opladen van je auto met een mobiele elektrische laadpaal.
En omdat elektrische auto’s minder onderdelen hebben dan brandstof auto’s op gas, hebben EV’s doorgaans ook lagere onderhoudskosten. Uit een recent onderzoek van het analysebureau We Predict blijkt dat de servicekosten na 36 maanden op pad te zijn 31% lager voor EV’s waren. Dit in vergelijking met vergelijkbare voertuigen op benzine.
Hoe EV’s emissies op het milieu beperken
Er zijn geen uitlaatemissies wanneer een EV rijdt
Het is belangrijk om te weten dat EV’s geen uitlaatemissies produceren terwijl ze onderweg zijn of stationair draaien. Dit in tegenstelling tot de door brandstof aangedreven voertuigen, die tijdens in werking te zijn wel schadelijke gassen uitstoten via hun uitlaat.
Daarnaast is het zo, hoewel dit afhankelijk is van het rijgedrag en het merk en model van de auto, een elektrische auto over het algemeen minder energie-efficiëntie verliest. Een EV verbruikt tijdens het rijden gemiddeld tussen de 15 en 20 procent energie, dit terwijl een traditioneel voertuig tot 75 procent verliest.
Het opladen van de accu met kinetische energie
Een elektrische auto kan door middel van regeneratief remmen daarnaast zelfs tot een derde van haar verloren energie recyclen. Bij een regeneratief remsysteem wordt de kinetische energie van een voertuig immers in elektrische energie omgezet. Zo wordt de accu opgeladen wanneer er wordt geremd.
Beter voor het milieu gedurende hun hele levenscyclus
Naast de uitlaatemissies speelt de productie van batterijen uiteraard ook een grote rol bij het beoordelen van de levensduur missies. Uit onderzoek blijkt dat de productie van een elektrische auto op dit moment een grotere CO2 voetafdruk heeft dan een vergelijkbaar model met een brandstofmotor. Maar uit onderzoek blijkt ook dat EV’s, omdat ze geen uitlaatemissies veroorzaken, over het algemeen beter zijn voor het milieu gedurende hun hele levenscyclus.
De mogelijk indirecte CO2 vervuiling
Daarnaast is het een feit dat hoewel elektrische voertuigen tijdens het rijden geen uitstoot veroorzaken, het opladen ervan indirect wel CO2 vervuiling met zich mee kan brengen. De meeste elektriciteitsnetten worden immers aangedreven door een mix van energiebronnen, waaronder fossiele brandstoffen zoals steenkool en aardgas.
EV’s hebben uiteraard elektriciteit nodig om hun batterij op te laden. Dat gezegd hebbende, zijn er wereldwijd grote inspanningen om steeds meer op duurzame energie zoals zonne-, wind- en geothermische energie over te stappen. En naarmate het energienet schoner wordt, wordt het opladen van elektrische voertuigen ook steeds schoner. Er wordt zelfs voorspeld dat door de implementatie van een schoon elektriciteitsnet de CO2 uitstoot van EV’s met nog eens 75% verminderd kan worden.
Tijd om voor een elektrisch voertuig te kiezen?
Elektrische voertuigen hebben veel te bieden. Ze veroorzaken minder broeikasgasemissies dan brandstof voertuigen en door hun snelle en stille acceleratie zijn ze ook nog eens leuk om in te rijden. Het is dus geen wonder dat de verkoop van EV’s alsmaar sneller groeit. Als je nu een koopovereenkomst voor een nieuwe EV afsluit, dan kun je bovendien € 2.950 subsidie aanvragen. Dus wordt het voor jou nu ook niet de hoogste tijd om voor elektrisch vervoer te gaan?